Trailer-nézőben - Mitől jó egy előzetes?
Tagadhatatlanul egy olyan korban élünk, melynek minden sarkát átszövi a média. Legyen szó hírportálokról, élő közvetítésekről vagy a Netflix-féle streaming szolgáltatásokról, a szórakoztatóipar minden szereplője ádázul versenyez a nézők figyelméért. A mostani cikk témája az egyik ilyen elemet emeli ki és megpróbálja kideríteni népszerűségük forrását és fontosságát. Terítékre kerülnek az előzetesek!
Fontosnak tartom leszögezni, hogy ebben a cikkben kifejezetten az előzetesek (trailer), nem pedig a kedvcsinálók (teaser) lesznek reflektorfényben. Bár az utóbbiak közt is vannak kiemelkedően kreatív vagy valamilyen más szempontból emlékezetes darabok, narratívájuk nincs.
Továbbá szeretnék köszönetet mondani Lex-nek, hogy itt a MovieFUNatic blogon is megoszthatom a gondolataimat. A legjobb filmelőzetesekről szóló iker-bejegyzéshez kattintsatok ide!
Egy filmről vagy sorozatról szóló előzetesnek a feladata egyértelmű: felkészíteni és rávenni a nézőt arra, hogy bemenjen a moziba vagy előfizessen egy sorozatra. Ezt több módon is el lehet érni, természetesen nagyban támaszkodva a végleges munka műfajához, stílusához.
Szeretnék mindenkit figyelmeztetni, hogy ez a cikk teljes mértékben a személyes véleményemet és élményeimet tükrözik. Három pontban szedtem össze azokat a jellemzőket, melyeknek egy jó előzetesnek kötelező teljesítenie. Ezek egyike sem tartalmaz semmilyen univerzális igazságot vagy filmkészítési alapelvet, melyet az iparnak követnie kell. Továbbá, az egyszerűség kedvéért, ez a cikk csak a moziban leadott filmekről fog szólni, így sajnos a sorozatok kimaradnak ebből a körből.
Ha ez megvan, akkor vágjunk is bele!
Egy jó előzetes mesél, de nem sokat
Mivel a moziban játszott filmek 99%-a rendelkezik cselekménnyel (minőségtől függetlenül), az előzetes feladatainak egyike a létfontosságú információ átadása. Egy jó előzetes a "Hol-Mikor-Miért-Ki-Mit csinált" kérdéscsokrot járja körül és semmi mást! Ellenben nem kell az összes kérdésre választ adni, hogy becsábítsák a nézőket a mozikba. Elegendő abba az átlag két és fél percbe egy alapfelállást felvázolni, bemutatni pár fontosabb karaktert és kiválogatni pár könnyen idézhető sort a szövegkönyvből.
Ahol jól csinálták: Csillagok Háborúja - Az Utolsó Jedik
Bár maga a film főleg vegyes fogadtatásban részesült, kétségtelen elvitatni, hogy sok ember érdeklődését keltette fel. Ehhez nagyban hozzájárult az az apró tény, hogy egy multimilliárdos brand újabb számozott darabját vezették fel vele. Előzetesként viszont tette a dolgát. A főbb karaktereket nagyjából elhelyezte a Galaxis koordináta-rendszerében, kaptunk pár elejtett szösszenetet a karakterek motivációjából és bővelkedett vizuálisan erős képsorokban is.
Ahol rosszul csinálták: Pókember - Hazatérés
Bár nem lett óriási baj abból, hogy a választott előzetes szinte minden csavart elárult, ettől ez még egy rossz előzetes. Bár a film hagyott bőven meglepetést és szórakoztató pillanatokat, az előzetes sajnos csavarok jó részét előre elárulta. Egyeseket dühített ez a tény, hogy az előzetesből kiderült a teljes cselekmény nagyjából 70%-a, viszont ennek ellenére a film jól teljesített. Persze manapság egy Marvel film mindig bevételt hoz, de nem szeretnék elkalandozni.
Ahol valami teljesen más történt: Psycho
Alfred Hichcock legendás mesterműve is kapott akkoriban egy moziban leadott "előzetest". Első ránézésre az az érzése támadhat az embernek, hogy ez egy rossz beharangozó, vagy ami még furább, egy színfalak mögé kísérő videó. A fent említett öt kérdésből négyre ad választ, de a legfontosabbat, a "Miért?" részt nem egyszerűen nem mondja ki, de a "túra" alatt teljesen elhanyagolja. Mint valami említésre se méltó apróság, úgy kezeli ezeket a részleteket, gyakorlatilag ezzel invitálva a nézőit a moziba, ahol az égető kérdések megválaszolásra kerülnek.
Egy jó előzetes nem hazudik
Bár evidensnek kellene lennie a fenti állításnak, sajnos sok előzetes ezt teszi, hogy túljárjon a közönség eszén. Sok filmstúdió és vállalat előszeretettel próbál a trendekhez igazodni, így olyan marketinget kreálva egy-egy film köré, ami nem tükrözi a végtermék valódi értékeit. Van, ahol ez egy bocsánatos bűn, hiszen nem azon az egy "füllentésen" múlt a film sikere, hiszen sok más tényezőnek hála bocsánatos bűnnek könyveltük el. Előfordulnak viszont olyan esetek, ahol a stúdiónak fel kell mutatnia valamit és csak egy nagy füllentésre telik!
Ahol jól csinálták: A Sötét Lovag - Felemelkedés
A méltán híres Sötét Lovag trilógia záródarabja minden eddiginél nagyobb téteket ígért. Egy háború eljövetelét ígérte megannyi akcióval, áldozatokkal és a trilógiára jellemző komor hangvétellel. Tisztán kimondásra kerülnek a célok, mit várhatunk, a karakterek viszonya is tisztába lett téve. Bár a végeredmény alulről súrolta a Sötét Lovag színvonalát, így is a sikeresebb filmek között tartják nyilván. Az már megint egy másik téma, hogy a mai képregényfilmek zöme csak álmodhat arról, hogy akár a Sötét Lovaghoz hasonló forradalmit tehessen le az asztalra.
Ahol rosszul csinálták: Batman Superman ellen - Az igazság hajnala
Igen, sajnos akármennyire irritálhat bárkit, aki az írásaimat olvassa, még egyet bele kell rúgnom a DCEU második filmjébe. Mindamellett, hogy pofátlanul felfedték Doomsday-t ott és abban a formában, a film megígért egy tökös összecsapást a képregénykultúra két legismertebb DC-s karaktere között. Az évszázad gladiátorharca mellett belengettek para-démonokat és egy Injustice szagú lehetséges narratív irányt. Sajnos az a film, melyet ez az előzetes beharangozott, úgy végezte, mint Superman: megölték, mielőtt értelmet adtak volna neki.
Ahol valami teljesen más történt: Bosszúállók - Végtelen Háború
Amikor a fülentések megbocsájtásáról írtam, akkor erről az előzetesről beszéltem. A Végtelen Háború minden elvárást felülmúlt, amit egy mozinéző felállíthat, ellenben volt egy szemtelen füllentése. Felcsigáztak minket azzal, hogy Hulk jelen lesz a wakandai csatában. Egész film alatt arra vártunk, hogy dühkitörésekkel küzdő Banner doktorunk mikor változik át nagy zöld rombolóvá, de a pillanat nem jött el. A film azonban annyi fronton letaglózott mindenkit, hogy nem róttuk fel neki, mint hibát.
Egy jó előzetes kényeztet
Vannak azok a beharangozók, ahol a fenti tételek ugyan teljesülnek, de éppenhogy. Felvezet az öt alapvető kérdésből hármat, amiket következetesen megválaszol, de éppen csak annyira, hogy ne hasson idegennek a film, amikor a vetítőgép elindul. Én úgy hiszem, hogy érdekesebb egy előzetes, ha hagy teret a nézőnek, hogy saját maga kössön össze bizonyos pontokat. Ez az a pont, ahol egy előzetes, ha nem kellő odafigyeléssel egyensúlyozzák ki, összezsugorodhat egy kedvcsinálóvá.
Ahol jól csinálták: A nyolcadik utas: a Halál
A szörnyfilmek egyik alapszabálya, hogy ha valaki előzetest készít hozzájuk, nem szabad a nézőnek idő előtt (azaz: az előzetes alatt egyszer sem) bemutatni a szörnyet. Itt a Alien sorozat első része úttörőnek számít. Nagyon sejtelmesen csak a Nostromo legénységének a rémületét, reakcióit látjuk egy olyan ellenségre, akit egyrészt nem látunk, másrészt (nagyon valószínű, hogy) nem lehet végezni vele. Nem is kell mondanom, hogy megérte várni rá és egy klasszikus született.
Ahol rosszul csinálták: Kingsmen - Aranykör
Ez a film nagyon jó irányba indult el. Felvázolt egy alapkonfliktust, melybe az előző részből ismert hőseink belecsöppennek néhány új szereplővel. Kaptunk akciót, néhány jól csengő nevet, aztán a az előzetes egy pillanatnyi plusz csillogásért bedobott egy méretes spoilert a videó végére. Ezerféle módot lehetett volna találni, hogy más irányba vigyék el, de ez nem történt meg, így a film egyik csavarja már (sajnos) senkit nem ért meglepetésként.
Ahol valami teljesen más történt: Titanic
Egy szintén klasszikussá vált film előzeteséről van szó, ami sok tekintetben kilóg a sorból. Nem csak az átlagon felüli, négy perces időtartamával, hanem azzal is, hogy a fent felsoroltak ellenére mindent fordítva csinál. Teljes pompájában láthatunk minden vizuális és speciális effektust, díszletet, színészi alakítást, akciót. Kis túlzással ha az előzetest végignézted, akkor a film történetét is majdnem teljesen ismerni fogod, amikor beülsz rá a moziba.
Létezik tökéletes előzetes?
Természetesen nem. Ahogy tökéletes film, sorozat, könyv, élettárs sincsen. Az ok egyetemes és pofonegyszerű: mindannyian más preferenciákkal nézünk filmeket, sorozatokat és ebben az esetben, filmelőzeteseket is. Nekem például hiába ragadta meg a Shazam! kedvcsinálója a tekintetemet, lehet valakit a Ragadozó Városok ejt rabul az egyedi ötleteivel.
Szerintetek milyen egy jó előzetes? Van személyes kedvencetek? Írjátok meg kommentbe itt vagy nálam az IdeaHub-on.
Írta: Atesz